fredag 11. mai 2012

Hjemmelaget sjokoladekonfekt



I går var jeg så heldig å få hjemmelaget konfekt av en søt venninde. Hun vet at jeg er opptatt av sunn mat, og at jeg holder meg mest mulig unna sukker...... men  en gang i blandt må man bare nyte, og jeg ble hoppende glad da hun kom på kveldsbesøk med snadder i en skål!!


I dag har jeg og jentene i Beppehuset laget konfekten, da de vi fikk igår ble spist opp av entusiastiske prøvesmakere.


Sjokoladen er superlett å lage, og vi lagde de i isbitformer fra IKEA. Etter et par timer i kjøleskapet var de klare for å trykke ut av formene, men jeg anbefaler at de holder seg i kjøleskapet, når de ikke skal i munnen - de "smelter" fortere enn vanlig sjokolade, men til gjengjeld har hver sjokolade, bare ca 38 kcal og 1 gram karbohydrat i seg :)


Jeg legger ved oppskriften for de som vil prøvesmake:



Sjokoladekonfekt:

  • Hakk mandler eller salte nøtter, og legg litt i hver form.
  • Ta 1/2 del 70% sjokolade og 1/2 del Økologisk Cocosa (fåes i helsekost) og smelt forsiktig i vannbad.
  • Hell sjokoladeblandingen i formene over nøttene, og avkjøl i kjøleskapet.
  • Klare til bruk etter ca 2 timer.

1 kommentar:

  1. Det høres og ser kjempegodt ut! Jeg elsker sjokolade, og disse må jeg prøve. Jeg har tenkt i evigheter at jeg skal lage litt sunnere sjokolade, men har ennå ikke surret meg til å kjøpe ingrediensene jeg trenger. Er litt dårlig på helsekost... Nå har jeg skrevet Cocosa på handlelista :-)! Ha en fin dag! Klem fra Anne.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Hver enkelt betyr mye for meg, og alltid gøy å se hvem som er innom på bloggen!!