mandag 26. november 2012

[ DIY FUGLEMAT ]









I går var det en perfekt søndag - akkurat sånn søndager skal være.
Det kom og gikk besøk flere ganger iløpet av dagen. Hyggelige kaffebesøk fra
spontane venner som bare stakk innom.

Jentene hadde besøk av verdens søteste kusine og tremenning som først var på juleverksted nede hos mommo, før de hjalp meg å lage fuglemat til vinteren.

Kvelden ble avsluttet med konsert, der storegull sang solo og vi foreldre satt overrasket og med et par tårer i øyekroken av stolthet. Sangstemmen er i allefall ikke arvet fra meg, og ikke scenetekket heller.
Jeg vet at hun er flink til å synge, for hun synger hele tiden, men at hun uten nervøsitet i stemmen tok plass foran koret med mikrofon og sang alene hadde jeg ikke regnet med :)

Så til fuglematen:
Jeg har prøvet og feilet, og sett andre som har laget dette tidligere år, men må ærlig innrømme at første gang ble litt kaos - så her kommer min DIY:

Du trenger: Solsikkefrø, delfiafett, stoppenål og bånd til å henge opp - om du vil.

Smelt delfiafett på svak varme i en kjele
Rør inn solsikkefrø
La blandingen kjøle seg litt i kjelen
Ta siliconformer og fyll blandingen i
Etterfyll evt med delfiafett, slik at det øverste laget også blir fast
Sett formene kaldt over natten før du stikker hull til oppheng, og henger de ut

Jeg lagde formene både i siliocnformer og pepperkakeformer, og anbefaler absolutt å bruke former med bunn. Da slipper du at det renner utover, og er helt sikker på at fettet dekker frøene, slik at alt sitter fast, og ikke halvparten av frøene detter av, slik det skjedde for meg første gang :)

Ønsker dere en god uke, og takker for hyggelige kommentarer i forrige inlegg :)



1 kommentar:

  1. Ååå det er så koselig å lage fuglemat, det er en aktivitet i adventskalenderen til barna her.
    Takk for hyggelig kommentar hos meg, hyllene i bokhylla malte vi hvite etterpå, og de er festet med en liten "list" i underkant av hver hylle. Håper dette ble forståelig.
    Ønsker deg en fin siste novemberkveld!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Hver enkelt betyr mye for meg, og alltid gøy å se hvem som er innom på bloggen!!